رازهای استراتژی تولید محتوای هوشمندانه-قسمت دوم: اهداف هسته ای

1397/05/02

اکنون که شما با مخاطبین خود آشنا شده اید، زمان آن رسیده که اهداف اصلی خود را بشناسید. این مرحله برای برقراری ارتباط موثر برند شما بسیار ضروری می‏باشد.
در قسمت اول با اهمیت شناخت دقیق مخاطبین آشنا شدید و مراحل مختلف شناخت مخاطب را طی کردیم و خوشبختانه دیگر درگیر بازی  "حدس بزن چه کسی" نیستید. درحال حاضر شما آماده هستید که آنچه را برای برقراری ارتباط میخواهید، بنا کنید و نتایج دلخواه را کسب نمایید.
 
  1. همکاری کردن
جهت برقراری ارتباطات موثر، نیازمند شناخت اهداف اصلی هستید، برای آن می‏بایست موارد زیر را انجام دهید:
 
  1. ما در حال حاضر کجا قرار داریم
برای شروع شما باید تعریف نمایید شرکت شما چکار انجام میدهد، اهداف اصلیش چیست، کسب و کار خود را به کجا میخواهد برساند. با تعیین ارتباطات موثر شرکتتان میتوانید مشخص کنید چه مواردی درست انجام شده اند و چه مواردی نه. برای رسیدن به این منظور  موارد زیر را تکمیل نمایید:
الف) آنالیز SWOT
با لیست کردن نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیشرو و  لحاظ کردن اولویت آنها در زمان رخداد میتوانید شفافتر به این ایده برسید که چگونه تهدیدها را به فرصت تبدیل نمایید و همچنین از نقاط قوت خود حداکثر بهره برداری را بنمایید.
 
ب) آنالیز PEST
با استفاده از این روش درخصوص عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی و تاثیر این عوامل بر عملکرد فعلی خود به شناخت بهتری میرسید و برای آینده بهتر میتوانید برنامه ریزی کنید.
 
ج) آنالیز رقبا
با شناخت رقبا و رتبهبندی کردن نقاط قوت و ضعف آنها میتوانیم به میزان اثربخشی خودمان در بخشی که در آن فعالیت میکنیم در مقایسه با رقبا پی ببریم.
 
2-2. مشخص کردن هدف
باید درمورد اینکه چرا استراتژی محتوا و برقراری ارتباط را لازم داریم و با آن به چه نتایجی میخواهیم برسیم را تعریف کنیم، تا بتوانیم دلایل استفاده از این استراتژی را برای کسانیکه به هر طریقی به آن مربوط میشوند و از آن استفاده میکنند مشخص نماییم، بعنوان مثال:
استراتژی ما ثابت میکند درصورتی ارتباطات ما میتوانند مفیدتر باشند که در جهت رسیدن به اهدافمان کمک کنند، به ما نشان بدهد چه زمانی موفق شدهایم، کمک نماید که مخاطبین نقش مارا درک کنند، آگاهی بخش باشد و ارتباط ما را با مخاطبین نگهدارد.
 
3-3. اهداف ارتباطات
با دانستن ماموریت و چشم انداز شرکت، راحتتر میتوانید به استراتژی محتوا و ارتباطات دستیابید و میتوانید تعریف مشخصتری از چگونگی رسیدن به آنها داشته باشید.
چگونه میتوانیم از تمام این اطلاعات استفاده نماییم؟
حالا که مخاطبین خود را شناختید و به جزییاتی که میخواهید برندتان با آنها ارتباط داشته باشد اشراف دارید، بگذارید تعاریف دقیقتری داشته باشیم. تحقیق شما باید شما را در شناخت کامل پوست و استخوان استراتژیتان یاری کند. برای تقویت آن میتوانیم موارد زیر را نیز در نظر داشته باشیم:
4. اهداف را تعریف کنید: برای چه ارتباط برقرار میکنید؟ این ارتباطات چه نفعی برای شما دارد؟
برای جلوگیری از ارتباطات هماهنگ نشده باید بدانید استراتژی ارتباط شما چگونه اهداف سازمان را تقویت خواهد کرد. اگر هدف شما افزایش دهنه قیف خریداران[1] است، ارتباطاتان باید بازتاب این هدف باشد.
5. مخاطب خود را بشناسید: با آنها ارتباط داشته باشید
اشخاص خریدار محصولات و خدمات شما چه کسانی هستند؟ آنها را تعریف کنید و مسیر پیش روی آنها را در مراحل اولیه استراتژی خود ترسیم نمایید.
6. مشخص نمایید با چه چیزی و چگونه ارتباط برقرار میکنید
داشتن رویکرد تاکتیکی و همراستا با اهداف، منجر به استراتژی ارتباطات موثر میشود. زمانیکه استراتژی برند را ترسیم و ارتباطات را برنامهریزی مینماییم، نشان دادن اینکه چگونه استراتژیها از اهداف حمایت میکنند و تاکتیکها از استراتژیها پشتیبانی میکنند بهترین روش می‎باشد.
7.ارتباطات موثر
تعیین نمایید چه ارتباطاتی باید داشته باشید، چگونه باید انتقال بدهید که چه کسی هستید، چکاری انجام میدهید، و به صورت شفاف و دقیق و ساده مشخص کنید چگونه به آن میرسید.
8.الزامات قابل اندازهگیری جهت تعیین موفقیت را مشخص نمایید
درخصوص اندازهگیری اینکه استراتژی محتوای شما در رسیدن سازمان به اهدافش چه نقشی را داشته است، باید از معیارهای قابل اندازهگیری جهت تعیین موفقیت استفاده نمود. برای استفاده از نتایج قابل اندازهگیری می‎توانید دادههای ضروری را تعیین کنید تا با دقت اندازهگیری شوند.
 
 
[1] خریداران بالقوه به قیف تشبیه میشوند. در ابتدا خریداران بالقوه بیشتری وجود دارند به مرور در فرآیند خرید از تعدادشان کاسته میشود و خریداران بالفعل به انتهای قیف میرسند.
User Avatar
نویسنده : پریا بهرامی
امتیاز شما :