Rapid Application Development

1397/08/29
معرفی متدولوژی RAD (Rapid Application Development)  
توسعه سریع برنامه یا همان RAD (Rapid Application Development ) یک متودولوژی است که در سال 1980 پابه عرصه ظهور گذاشته است ولی مانند متدولوژی های دیگر مثل مدل آبشاری شناخته شده نمی باشد. این متدولوژی برخلاف مدل آبشاری می تواند ماهیت پویا داشته باشد و بر اساس نیاز مشتری تغییر نماید. به عبارت دیگر خود را با نیاز مشتری هماهنگ سازد.
ابزار های RAD یا Rapid Application Development به ابزارهایی گفته می شود که به فرد کمک می کند تا کلیه مراحل پیاده سازی را ببیند و prototype یا نمونه اولیه خود را ایجاد کند و در چند تکرار متفاوت تغییرات لازم را روی محصول خود ایجاد نماید، بدون اینکه نیاز باشد core functionality یا هسته اولیه عملیات در سیستم تغییر کند. این کار سبب می شود تا در توسعه یک نرم افزار نیاز نباشد هر بار از مرحله اسکچ اولیه، تغییرات رخ دهد و این نشان دهنده پذیرا بودن تغییرات در هر مرحله از توسعه می باشد. این ابزار و در واقع به بیان بهتر این متدولوژی کمک می کند تا ضعف موجود در مدل آبشاری پوشش داده شود.
در مدل آبشاری، کل روند به مراحلی تقسیم می شد که در پایان هر مرحله و ورود به مرحله بعدی، امکان ایجاد تغییر در مراحل قبلی میسر نبود و یا به بیان بهتر هزینه این تغییرات در حدی است که کار را ناممکن می کند حال آنکه در این مدل، حتی در مرحله تست، می توان قابلیت های جدیدی به سیستم اضافه کرد و این اتفاق با حداقل هزینه قابل انجام است. در این مدل تمرکز روی برنامه ریزی و تحلیل و حتی جزییات طراحی نیز گذاشته می شود در عین حال که رویکرد متدولوژی RAD سریع بودن و گرفتن فیدبک بین درخواست کننده و برنامه نویس جهت پیشبرد کار است. پروتوتایپ یا نمونه اولیه می تواند ابزاری باشد که به کمک آن بتوان به فهم مشترکی بین مشتری و تیم پیاده سازی رسید و از پرداخت زمان زیاد جلوگیری کرد.
اگرچه مراحل این متدولوژی طی زمان تغییر کرده ولی در حالت کلی می توان این متدولوژی را در 4 مرحله بیان کرد:
  1. تعریف نیازمندی
  2. ارائه پروتوتایپ یا نمونه اولیه
  3. گرفتن فیدبک
  4. نهایی کردن فرآیند

در ادامه چند ابزار موجود که با این متدولوژی کار می کند، معرفی می گردد. توضیحات تکمیلی درباره هر یک از این ابزار ها در بلاگ دیگر به تفصیل بیان می گردد.
  1. Zoho Creator
  2. KiSSFLOW
  3. OutSystems
  4. Bizagi
  5. Appian
 
 
User Avatar
نویسنده : ملیکا مقدس
امتیاز شما :

دیدگاه کاربران



ارسال پیام



 Security code