تکنولوژی Blockchain چیست؟

1397/06/29
تکنولوژی Block chain بدون شک اختراعی خلاقانه است اما پس از این اختراع، این تکنولوژی جهش بزرگتری را تجربه کرد، موضوعی آنقدر مهم که به سوال تعداد زیادی از مردم تبدیل شده است: Block chain چیست؟
اینترنت جدیدی به نام Block chain
تکنولوژی Block chain بدون شک اختراعی خلاقانه است – اختراع شخص یا گروهی از افراد ناشناس که تحت عنوان Satoshi Nakamoto یاد می شوند. اما پس از این اختراع، این تکنولوژی جهش بزرگتری را تجربه کرد، موضوعی آنقدر مهم که به سوال تعداد زیادی از مردم تبدیل شده است: Block chain چیست؟
با فراهم شدن مجوز توزیع اطلاعات دیجیتال به جای ارسال کپی آن ها، تکنولوژی Block chain پایه ریز شکل جدیدی از اینترنت شده است. اساساً این موضوع برای ارز دیجیتال، Bitcoin ایجاد شد اما به دلیل زیرساخت بسیار قوی و پر پتانسیل، کاربردهای جدید در حال بررسی است.
از Bitcoin به عنوان طلای دیجیتال یاد می شود. تا حال نزدیک به 112 میلیارد دلار توسط Bitcoin تولید شده است. این در حالی است که، Block chain امکان ایجاد ارزش های دیجیتال دیگر را نیز ممکن می سازد. کار با Block chain نیز بسیار ساده است. درست به مانند اینترنت، اصلاً نیازی به این نخواهید داشت تا بدانید Block chain چگونه کار می کند یا از کجا آمده است، اگر چه شناخت اولیه از این تکنولوژی، مبین انقلاب نهفته در آن است. امیدوارم از توضیحات ادامه لذت ببرید.
 
تکنولوژی Block chain چگونه کار می کند؟
گستره بسیار بزرگی از هزاران شبکه کامپیوتری را متصور شوید. همچنین فرض کنید که این شبکه به گونه ای طراحی شده است که دائماً و به شکل منظم بروزرسانی شود، در چنین حالتی می توان گفت شما تصویر اولیه ای از Block chain خواهید داشت.
اطلاعات نگهداری شده در Block chain، به شکل پایگاه داده اشتراکی وجود داشته و دائماً در حال تطبیق هستند. این ساختار شبکه مسلماً برتری های مشخصی دارد. مهمترین موضوع، این که پایگاه داده Block chain در یک نقطه مشترک وجود ندارد، بدین معنی که رکوردهای اطلاعاتی کاملاً عمومی پخش شده و توسط تمامی گره ها قابل تایید هستند. هیچ نسخه متمرکزی از اطلاعات وجود ندارد تا خراب کاری بتواند آن ها را دستخوش تغییر یا خرابی کند. این اطلاعات بر روی میلیون ها کامپیوتر به شکل همزمان میزبانی می شود و اطلاعات آن بر روی اینترنت برای هر شخصی قابل دسترس است.

دوام و استحکام Block chain
تکنولوژی Block chain به مانند اینترنت دارای استحکام درونی است. به دلیل ذخیره بسته های اطلاعاتی یکتا بر روی شبکه، Block chain نمی تواند:
  1. توسط یک خصیصه کنترل شود.
  2. یک نقطه شکست داشته باشد.
بیت کوین در سال 2008 اختراع شد. از آن زمان، Block chain این ارز دیجیتال بدون مشکل خاصی به کار خود ادامه داده است. اینترنت نیز دارای دوامی در حدود 30 سال است. به بیانی دیگر می توان گفت Block chain نیز به حیات خود بدون مشکل ادامه خواهد داد.

شفاف بودن و دور از خرابی
شبکه Block chain هر ده دقیقه یک بار به شکل خودکار اصالت محتوای خود را چک خواهد کرد. این موضوع بیانگر وجود یک زیست محیط شناسایی کننده خودکار اصالت محتوا در تراکنش ها است. به هر یک از این گروه تراکنش ها Block گفته می شود. این موضوع دو نتیجه مهم خواهد داشت:
  1. به دلیل عمومی بودن داده ها بر روی شبکه، شفافیت داده ای وجود خواهد داشت.
  2. امکان دست کاری یا خراب کردن محتوا در چنین محیطی بعید است زیرا نفوذ در چنین سیستمی نیازمند پردازش بسیار وسیع و بزرگ در کل شبکه است. البته در تئوری این موضوع محتمل است ولی در عمل کمی غیر ممکن. به طور مثال تحت کنترل در آوردن کل سیستم برای بدست گرفتن Bitcoin حسنی به همراه نخواهد داشت زیرا کل ارزش آن نیز با این عمل از بین خواهد رفت.
شبکه ای از گره ها
شبکه ای از گره های محاسبه گر Block chain را خواهد ساخت. این گره ها، لایه دوم و پرقدرتی ایجاد خواهند کرد که کارایی اینترنت را وارد فاز جدیدی خواهد کرد.
هر گره یک "مدیر" Block chain است و با میل خود وارد شبکه شده است (طراحی غیر متمرکز)، اگر چه  انگیزه همه آن ها یک چیز است: کسب Bitcoin به عنوان جایزه.
وظیفه اصلی گره های شبکه، انجام عملیات استخراج Bitcoin است که البته تا حدی اسم گذاری اشتباهی برای آن ها صورت گرفته است. در حقیقت هر یک از این گره ها وارد یک جدال محاسبه ای ریاضی، در جهت کسب Bitcoin خواهد شد.
در واقع Bitcoin فلسفه اصلی وجود Block chain بود که به شکل جالبی هم اکنون این شبکه به یکی از بزرگترین پتانسیل های فناوری تبدیل شده است. در حال حاضر نزدیک به 1600 ارز دیجیتال شبیه به Bitcoin وجود دارد. در تعداد این تنوع زیاد، مفاهیم زیادی از Block chain اولیه فعال بوده یا در حال توسعه و گسترش می باشند.
User Avatar
نویسنده : علی هریسچیان
امتیاز شما :

دیدگاه کاربران



ارسال پیام



 Security code