پرتال سازمانی چیست؟ قسمت دوم

1397/06/20
در پست قبل به معنای کلمه پرتال پرداختم، کمی از نگرش دیگران به پرتال سازمانی غر زدم و کمی هم مفهومی به پرتال سازمانی نگاه کردم . در این پست در مورد ساختار پرتال سازمانی می نویسم.  
SSO (Single Sign On):
زمانی که در یک سازمان، ساختار پرتال سازمانی را طراحی و پیاده سازی میکنیم حتما در نظر داریم که قرار است چندین سامانه را در پرتال خود داشته باشیم که خدمات مختلفی را ارائه میدهند. برای اینکار اولین چیزی که باید در نظر گرفته شود، ارائه خدمات مختلف از یک ورودی واحد است. معمولا در سازمانهای بزرگ خدمات گوناگونی به کاربران داده میشود که این خدمات از طریق سامانههای متفاوت ارائه میشوند و اغلب برای گرفتن خدمات از این سامانهها نیاز به احراز هویت است، یعنی ابتدا کاربر با استفاده از کلمهکاربری و رمز عبور خود باید وارد سیستم شده تا بتواند از خدمات آن استفاده نماید و پیشفرض این ورود به سیستم، داشتن کلمه کاربری و رمز عبور و یا ثبتنام است. اگر قرار باشد در یک پرتال برای گرفتن هر خدمت ثبت نام مجدد صورت گیرد چند مشکل بوجود خواهد آمد:
  1. داشتن چندین کلمه کاربری و رمز عبور برای هر کاربر
  2. نداشتن اطلاعات متمرکز
  3. افزونگی اطلاعات کاربر و خدمات مربوط به آن
  4. بالا رفتن هزینههای مدیریت پرتال
  5. نارضایتی کاربران سیستم
 
چطور میتوانیم این مشکلات را نداشته باشیم؟
یکی از راهکارهای درست و امن، احراز هویت واحد یا Single Sign On است. SSO یک ویژگی از مکانیزم احراز هویت برای چندین سیستم وابسته در عین حال کاملا مستقل است، که به کاربران کمک میکند تا بتوانند، با استفاده از یک کلمه کاربری و رمز
عبور واحد، از خدمات گوناگون ارائه شده در سامانههای مختلف موجود در یک پرتال سازمانی استفاده نمایند.

مزایای استفاده از SSO:
  1. کاربری بهینه: کاربر می تواند بدون احراز هویت مجدد سامانههای مختلف را دیده و خدمات خود را با امنیت کامل دریافت کند. در پرتالها SSO، مرزهای خدمات گوناگون را برای هر کاربر حذف کرده و به کاربران اجازه میدهد از یک سامانه به سامانه دیگر بروند.
  2. امنیت بالا: در SSO کاربران از طریق سرویس مرکزی SSO احراز هویت میشوند، بنابراین امکان ذخیره اعتبارسنجی بر روی سرویسی که در حال استفاده است وجود نخواهد داشت و احراز هویت مرکزی امکان فیشینگ را بسیار محدود خواهد کرد.
  3. صرفهجویی در منابع و هزینهها: مدیر پرتال سازمانی با بهرهگیری از SSO، برای مدیریت کاربران سامانههای مختلف، در زمان و بهره گیری از منابع خود بسیار صرفهجویی خواهد کرد. همچنین برای توسعه پرتال یک چارچوب احراز هویت و اعتبارسنجی از قبل طراحی شده و آماده وجود دارد.
در پست بعدی از زاویه دیگری به پرتال سازمانی نگاه خواهم کرد، با من همراه باشید.
 
User Avatar
نویسنده : مجید رهنمافر
امتیاز شما :

دیدگاه کاربران



ارسال پیام



 Security code