معرفی AMP و استفاده از آن در Kentico

1397/09/24
AMP یک کتابخانه ی Open-Source می باشد و توسط پلتفورم های مختلفی پشتیبانی می شود و با همه ی مرورگر های وب  سازگاری دارد. در حال حاضر 25 میلیون دامین از AMP استفاده می کنند. (دسامبر 2018)  
AMP-logo-(2).jpg
این روز ها سرعت مهمترین جزء یک وبسایت  به شمار می آید. کاربران یک وبسایت می خواهند به سریع ترین شکل ممکن به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنند، عکس ها را مشاهده نموده و فیلم ها را دانلود نمایند. اهمیت این موضوع به هنگام مشاهده سایت در موبایل و تبلت دو چندان می شود. در چنین شرایطی وبسایتی که نتواند نیاز کاربران را پاسخگو باشد خیلی زود کنار گذاشته خواهد شد.
راهکار های بسیاری برای شتاب بخشیدن به بارگذاری صفحات وب پیشنهاد شده اند، مثلا محتوا های غیر ضروری در نسخه ی موبایل وب سایت حذف شوند، حجم تصاویر کاهش پیدا کند، تا جای ممکن از table در تگ های HTML استفاده نشود و ....
گوگل همواره در تلاش بوده تا گشت و گذار در اینترنت را با افزایش سرعت و بهینه شدن سایت ها آسان و فرح بخش کند. در این میان AMP که مخفف The Accelerated Mobile Pages می باشد به گوگل این امکان را می دهد تا هر نوع وبسایتی را در نسخه ی موبایل در قالب استاندارد در آورد تا وبسایت ها ساده تر ، سریعتر و خوانا تر از قبل شوند بدون آنکه طراح سایت وقتی برای طراحی نسخه Mobile Page بگذارد.
برای این کار کافی ست مقداری کد به صفحه ی خود اضافه کنید و مابقی را به گوگل بسپارید. اگر وبسایت شما با AMP بهینه سازی شده باشد سریعتر بارگزاری خواهد شد، تصاویر Pre-Fetch می شوند ( در حافظه گوگل  cache می شوند) . سرعت وبسایت به قدری بالا می رود که کاربر فکر می کند با موبایل اپلیکیشن رو به روست.
 
AMP یک کتابخانه ی Open-Source می باشد و توسط پلتفورم های مختلفی پشتیبانی می شود و با همه ی مرورگر های وب  سازگاری دارد. در حال حاضر 25 میلیون دامین از AMP استفاده می کنند. (دسامبر 2018)
 این تکنولوژی دائما در حال پیشرفت می باشد، البته AMP مناسب وبسایت های بزرگ نیست ولی در سایت هایی مانند بلاگ ها و  خبرگزاری ها انقلابی به پا خواهد کرد.
معرفی چند سایت که با استفاده از AMP تحولی جدی پیدا کرده اند:
  1. The Times of India  سرعت این سایت بعد از استفاده از AMP 3.6 برابر شده است
  2. greenslips.com.au افزایش 15 درصدی سرعت
  3. US Express افزایش 5 برابری بارگزاری صفحات
در این قسمت ما به چگونگی استفاده از AMP در Kentico می پردازیم
 
Kentico خود ابزاری برای ارتقاء بهره وری و کاهش تگ های غیر ضروری دارد که باعث می شود بدون نیاز به AMP تا حدی سرعت بارگزاری صفحات را بالا ببرد. به غیر از موارد انگشت شماری که شامل سایت های سنگین می شوند تقریبا نیازی به استفاده از AMP در Kentico نیست.
به هر حال برای اضافه کردن ماژول AMP به Kentico باید چند گام برداشت :
 
1- اضافه کردن فایل CSS خالی
چون AMP به فایل های CSS و JS بسیار حساس است و سعی می کند با ویرایش آنها و حذف برخی موارد سرعت بارگزاری صفحات را شتاب ببخشد نیاز است ما فایل CSS ای داشته باشیم که بعد از اعمال تغییرات AMP بتواند تغییرات دلخواه ما را نیز اعمال نماید.
برای دیدن نمونه فایل CSS اینجا را کلیک کنید.
 
2- اضافه کردن ماژول AMP
در Visual Studio در قسمت NuGet package اقدام به نصب Kentico.AccelerateMobilePages نمایید. این ماژول در اصل یک Output filter است.
برای دیدن جزئیات پکیج AMP اینجا را کلیک کنید.
 
3- تنظیم کردن AMP در منو Settings / System / Output filter
بعد از نصب پکیج AMP تنظیمات مخصوصی به محیط Kentico اضافه می شوند. بسیاری از این موارد از قبل تنظیم شده اند.
برای دیدن تنظیمات AMP اینجا را کلیک کنید.
 
4- تنظیم صفحات AMP
در زیر Custom menu در قسمت Application list ماژول جدیدی به نام  Accelerated Mobile Pages به چشم می خورد که با آن می توان صفحاتی ساخت که با AMP output filter فیلتر می شوند.
برای مشاهده جزئیات اینجا را کلیک کنید.
 
در هنگام ساخت صفحه ی جدید باید Content Item انتخاب شود و گزینه ی Use Default StyleSheet انتخاب شود تا بتوان تغییرات css خود را بر روی صفحه اعمال کرد .
برای دیدن تنظیمات صفحه ی جدید اینجا را کلیک کنید.
 
همچنین می توان این تغییرات را روی صفحات از قبل طراحی شده یکی یکی پیاده سازی کرد، برای این کار باید در تب Properties صفحه ی مورد نظر، بر روی AMP Filter کلیک کنید و تیک هر دو گزینه ی موجود را بزنید.
برای دیدن تنظیمات AMP Filter اینجا را کلیک کنید.
AMP نه تنها به تگ ها و محتویات خیلی حساس است بلکه به سایز فایل های CSS و JS نیز حساس است و حداکثر حجم مجاز برای یک فایل CSS پنجاه کیلوبایت تعیین شده است.
 
منبع : کنتیکو
 
 
User Avatar
نویسنده : علیرضا علی رمضانی
امتیاز شما :

دیدگاه کاربران



ارسال پیام



 Security code