مخفف
Web Graphics Library می باشد که یک کتابخانه ی
JavaScript است که با آن می توان اشیاء تعاملی دو بعدی و سه بعدی ایجاد کرد.
Web GL با تمام مرورگر ها سازگار است و تکنولوژی ای
cross-platform است، برای رندر کردن تصاویر مستقیما از کارت گرافیک استفاده می کند پس بهتر است برای دریافت تصاویر بهتر همیشه درایور کارت گرافیک خود را به آخرین نسخه ی موجود بروز رسانی کنید.
WebGL به هیچ نرم افزار خاص یا پلاگینی وابسته نیست و فقط با استفاده از
HTML5 و
JavaScript می توان آن را پیاده سازی کرد. پیش از این گرافیک سه بعدی محدود به کنسول های بازی و یا کامپیوتر های سطح بالا بود ولی امروزه با پیشرفت کامپیوتر های شخصی و مرورگر های اینترنت ، نمایش گرافیک سه بعدی از طریق تکنولوژی های مدرن و شناخته شده ی وب امکان پذیر است.
به جرأت می توان گفت نسل های آینده ی وب متعلق به
WebGL است چرا که این تکنولوژی بدون شک نقش مهمی را در
User Interface های نسل بعدی وب بازی خواهد کرد. مشخصات
WebGL بر اساس
OpenGL است که سالهاست بهطور گسترده در گرافیک، بازیهای کامپیوتری و
CAD applications استفاده میشود. دو مورد از پر استفادهترین تکنولوژیهای نمایش گرافیک سهبعدی در کامپیوترهای شخصی،
OpenGL و
Direct3D هستند.
Direct3D که بخشی از تکنولوژی
DirectX مایکروسافت است، عمدتاً در پلتفرم ویندوز استفاده میشود و یک
API اختصاصیست که تحت کنترل مایکروسافت است. از طرف دیگر،
OpenGL به دلیل داشتن ماهیت
royalty-free در پلتفرمهای مختلفی مثل
Windows،
Macintosh،
Linux و
device های مختلفی چون
smart phones و
tablet و کنسولهای بازی، مورد استفاده قرار میگیرد.
اپن جی ال چیست؟
اپن جی ال یک رابط برنامه نویسی برای رندرینگ دو بعدی و سه بعدی است که معمولا برای تعامل با پردازشگر های گرافیکی سخت افزاری استفاده می شود.
اپن جی ال مخفف
Open Graphic Library (کتابخانه گرافیکی متن باز) است ولی اپن جی ال به هیچ عنوان یک کتابخانه نرم افزاری نیست (چون حاوی هیچ کدی نیست) اپن جی ال استانداردی باز برای توصیف یک رابط گرافیکی است که توسط شرکتهای متعددی توسعه دادهشده و میتواند توسط درایورهای گرافیک، سیستمعاملها و نرمافزارهای مختلف پیادهسازی شود.
اپنجیال به صورت گسترده در طراحی به کمک رایانه، واقعیت مجازی، مصورسازی، بصریسازی اطلاعات، شبیهسازهای پرواز و بازیهای ویدئویی بهکار گرفته می شود
شایان ذکر است که
OpenGLدر ابتدا توسط
Silicon Graphics توسعه یافت و در سال ۱۹۹۲ منتشر شد.
OpenGL تاکنون پیوسته در حال تکامل و پیشرفت بوده و حتی در تولید فیلم نیز از آن استفاده شده است. اکنون آخرین نسخه از
OpenGL نسخهی ۴٫۳ برای
desktop PC است.
WebGL در واقعه از نسخهی
OpenGL ES 2.0 مشتق شده است.
تصویر زیر ارتباط بین آنها را نشان می دهد:
این تکنولوژی در سال 2006 توسط
Vladimir Vukićević برنامه نویس صربستانی متولد امریکا در شرکت
Mozila پایه گذاری شد. در سال 2012 شرکت معروف
autodesk اعلام کرد که آنها بیشتر نرم افزار ها و ابزار های خود را به فضای رایانش ابری که با
WebGL client پیاده سازی شده است منتقل کرده اند.
بازی های آنلاین
بازی آنلاین یک بازی ویدئویی است که از طریق اینترنت و یا هر شبکه کامپیوتری دیگری در دسترس است. بازیهای آنلاین در رایانههای شخصی، کنسولها و دستگاههای تلفن همراه، همه جا پخش میشوند و شامل بسیاری از ژانرها، از جمله تیراندازی اول شخص، بازیهای استراتژی و چند نفره است
.
تاریخچه بازی آنلاین
تاریخ بازی آنلاین به روزهای اولیه شبکههای کامپیوتری در دهه ۱۹۷۰ برمیگردد. یکی از مثالهای اولیه برای بازیهای آنلاین
MUD است
. این بازی در سال ۱۹۷۸ ساخته و منتشر شد و در ابتدا تنها به یک شبکه داخلی محدود بود. سپس در سال ۱۹۸۰ به شبکه
ARPANet متصل شد
.
تاثیرات اینترنت پرسرعت بر گسترش بازی آنلاین
در دهه ۹۰ دسترسی به اینترنت پرسرعت موجب گسترش و همهگیر شدن بازیهای آنلاین شد. انواع بازی آنلاین با عناوین قابل توجهای چون
Nexus: The Kingdom of the Winds در سال ۱۹۹۶،
Quakeworld در سال ۱۹۹۶،
Ultima Online در سال ۱۹۹۷،
Lineage در سال ۱۹۹۸،
Starcraft در سال ۱۹۹۸،
Counter-Strike در سال ۱۹۹۹ و
EverQuest در سال ۱۹۹۹ منتشر شدند
.
در این زمان کنسولهای بازی نیز مجهز به سیستمهای آنلاین و اتصال به اینترنت شدند. در این میان میتوان به کنسول بازی
Famicom Modem که در سال ۱۹۸۷ برای اولین بار مجهز به اتصال اینترنت شد. از دیگر نمونههای کنسولهای بازی که در سالهای بعدی مجهز به قابلیت اتصال به اینترنت و انجام بازی آنلاین شدند میتوان به
Satellaview در سال ۱۹۹۵،
SegaNet در سال ۱۹۹۶،
PlayStation2 در سال ۲۰۰۰ و
Xbox در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد
.
پیشرفت تکنولوژی موجب دسترسی به سرعت بسیار بالاتری شد. این قابلیت موجب محبوبت بیش از پیش بازی آنلاین در میان مخاطبین شد. این موضوع موجب ساخت و انتشار سبکها و ژانرهای متفاوت بازیهایی با گرافیک و داستان بالایی شد. ژانرهای اجتماعی در این سالها بیش از پیش ایجاد شدند و حتی به پلتفورمهای جدید مانند موبایل هم کشیده شدند
.
مثال هایی از بازی های آنلاین اینترنتی
در سایت زیر لیستی از بهترین و مهیج ترین بازی های آنلاین خواهید یافت.
Speed Racing pro
Crazy Shooter
بی شک گستره ی استفاده از این تکنولوژی بسیار وسیع است، از آموزش و سرگرمی و تشخیص پزشکی تا واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را پوشش می دهد
چند مثال دیگر:
یکی از مفید ترین و جالبترین مثال های وب جی ال کتابخانه ی آنلاین می باشد که در آن به صورت تعاملی و سه بعدی می توان به جستجوی کتاب مدنظر پرداخت و بعد از یافتن کتاب آن را همانجا مطالعه کرد:
کتابخانه
چند مثال دیگر: