WebGL چیست؟

1397/10/03
مخفف Web Graphics Library می باشد که یک کتابخانه ی JavaScript است که با آن می توان اشیاء تعاملی دو بعدی و سه بعدی ایجاد کرد. Web GL با تمام مرورگر ها سازگار است و ...
300px-WebGL_Logo-svg.png
 
تا به حال به سایت هایی برخورده اید که گرافیک مسحور کننده ای دارند؟ اشیاء سه بعدی در حال حرکت می باشند بدون آن که از فیلم، عکس یا فایل فلش استفاده شده باشد؟ آیا تا به حال بازی سه بعدی آنلاین در مرورگر خود انجام داده اید؟

editor-(2).jpgfigure10.jpg
 





 

اگر جواب مثبت است بهتر است با WebGL آشنا شوید چون سایت های مذکور از این تکنولوژی استفاده می کنند.
 
WebGL
مخفف Web Graphics Library می باشد که یک کتابخانه ی JavaScript است که با آن می توان اشیاء تعاملی دو بعدی و سه بعدی ایجاد کرد. Web GL با تمام مرورگر ها سازگار است و تکنولوژی ای cross-platform است، برای رندر کردن تصاویر مستقیما از کارت گرافیک استفاده می کند پس بهتر است برای دریافت تصاویر بهتر همیشه درایور کارت گرافیک خود را به آخرین نسخه ی موجود بروز رسانی کنید. WebGL به هیچ نرم افزار خاص یا پلاگینی وابسته نیست و فقط با استفاده از HTML5 و JavaScript می توان آن را پیاده سازی کرد. پیش از این گرافیک سه بعدی محدود به کنسول های بازی و یا کامپیوتر های سطح بالا بود ولی امروزه با پیشرفت کامپیوتر های شخصی و مرورگر های اینترنت ، نمایش گرافیک سه بعدی از طریق تکنولوژی های مدرن و شناخته شده ی وب امکان پذیر است.
 
به جرأت می توان گفت نسل های آینده ی وب متعلق به WebGL است چرا که این تکنولوژی بدون شک نقش مهمی را در User Interface های نسل بعدی وب بازی خواهد کرد. مشخصات WebGL بر اساس OpenGL است که سال‌هاست به‌طور گسترده در گرافیک، بازی‌های کامپیوتری و CAD applications استفاده می‌شود. دو مورد از پر استفاده‌ترین تکنولوژی‌های نمایش گرافیک سه‌بعدی در کامپیوترهای شخصی، OpenGL و Direct3D هستند. Direct3D که بخشی از تکنولوژی DirectX مایکروسافت است، عمدتاً در پلتفرم ویندوز استفاده می‌شود و یک API اختصاصی‌ست که تحت کنترل مایکروسافت است. از طرف دیگر، OpenGL به دلیل داشتن ماهیت royalty-free در پلتفرم‌های مختلفی مثل Windows، Macintosh، Linux و device های مختلفی چون smart phones و tablet و کنسول‌های بازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اپن جی ال چیست؟
اپن جی ال یک رابط برنامه نویسی برای رندرینگ دو بعدی و سه بعدی است که معمولا برای تعامل با پردازشگر های گرافیکی سخت افزاری استفاده می شود.
 اپن جی ال مخفف  Open Graphic Library (کتابخانه گرافیکی متن باز) است ولی اپن جی ال به هیچ عنوان یک کتابخانه نرم افزاری نیست (چون حاوی هیچ کدی نیست) اپن جی ال استانداردی باز برای توصیف یک رابط گرافیکی است که توسط شرکت‌های متعددی توسعه داده‌شده و می‌تواند توسط درایورهای گرافیک، سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای مختلف پیاده‌سازی شود.
اپن‌جی‌ال به ‌صورت گسترده در طراحی به کمک رایانه، واقعیت مجازی، مصورسازی، بصری‌سازی اطلاعات، شبیه‌سازهای پرواز و بازی‌های ویدئویی به‌کار گرفته ‌می شود
 
شایان ذکر است که OpenGLدر ابتدا توسط Silicon Graphics توسعه یافت و در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. OpenGL تاکنون پیوسته در حال تکامل و پیشرفت بوده و حتی در تولید فیلم نیز از آن استفاده شده است. اکنون آخرین نسخه از OpenGL نسخه‌ی ۴٫۳ برای desktop PC است. WebGL در واقعه از نسخه‌ی OpenGL ES 2.0 مشتق شده است.
تصویر زیر ارتباط بین آنها را نشان می دهد:
1.png










این تکنولوژی در سال 2006 توسط Vladimir Vukićević برنامه نویس صربستانی متولد امریکا در شرکت Mozila پایه گذاری شد. در سال 2012 شرکت معروف autodesk اعلام کرد که آنها بیشتر نرم افزار ها و ابزار های خود را به فضای رایانش ابری که با WebGL client پیاده سازی شده است منتقل کرده اند.

بازی های آنلاین
بازی آنلاین یک بازی ویدئویی است که از طریق اینترنت و یا هر شبکه کامپیوتری دیگری در دسترس است. بازی‌های آنلاین در رایانه‌های شخصی، کنسول‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه، همه جا پخش می‌شوند و شامل بسیاری از ژانرها، از جمله تیراندازی اول شخص، بازی‌های استراتژی و چند نفره است.

2-7.jpg 


تاریخچه بازی آنلاین
تاریخ بازی آنلاین به روزهای اولیه شبکه‌های کامپیوتری در دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد. یکی از مثال‌های اولیه برای بازی‌های آنلاین MUD‌ است. این بازی در سال ۱۹۷۸ ساخته و منتشر شد و در ابتدا تنها به یک شبکه داخلی محدود بود. سپس در سال ۱۹۸۰ به شبکه ARPANet متصل شد.
MUD1_screenshot.gif

تاثیرات اینترنت پرسرعت بر گسترش بازی‌ آنلاین
در دهه ۹۰ دسترسی به اینترنت پرسرعت موجب گسترش و همه‌گیر شدن بازی‌های آنلاین شد. انواع بازی آنلاین با عناوین قابل توجه‌ای چون Nexus: The Kingdom of the Winds در سال ۱۹۹۶، Quakeworld  در سال ۱۹۹۶، Ultima Online در سال ۱۹۹۷،  Lineage در سال ۱۹۹۸، Starcraft در سال ۱۹۹۸، Counter-Strike  در سال ۱۹۹۹ و EverQuest در سال ۱۹۹۹ منتشر شدند.
در این زمان کنسول‌های بازی نیز مجهز به سیستم‌های آنلاین و اتصال به اینترنت شدند. در این میان می‌توان به کنسول بازی    Famicom Modem  که در سال ۱۹۸۷ برای اولین بار مجهز به اتصال اینترنت شد. از دیگر نمونه‌های کنسول‌های بازی که در سال‌های بعدی مجهز به قابلیت اتصال به اینترنت و انجام بازی آنلاین شدند می‌توان به Satellaview در سال ۱۹۹۵، SegaNet  در سال ۱۹۹۶، PlayStation2  در سال ۲۰۰۰ و Xbox در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد.
پیشرفت تکنولوژی موجب دسترسی به سرعت بسیار بالاتری شد. این قابلیت موجب محبوبت بیش از پیش بازی آنلاین در میان مخاطبین شد. این موضوع موجب ساخت و انتشار سبک‌ها و ژانرهای متفاوت بازی‌هایی با گرافیک و داستان بالایی شد. ژانرهای اجتماعی در این سال‌ها بیش از پیش ایجاد شدند و حتی به پلتفورم‌های جدید مانند موبایل هم کشیده شدند.

5-2.jpg


مثال هایی از بازی های آنلاین اینترنتی

در سایت زیر لیستی از بهترین و مهیج ترین بازی های آنلاین خواهید یافت.

955-(1).jpg


Speed Racing pro
aes.jpg

Crazy Shooter
com-freezenova-maskedshootersfull_6.png

بی شک گستره ی استفاده از این تکنولوژی بسیار وسیع است، از آموزش و سرگرمی و تشخیص پزشکی تا واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را پوشش می دهد

چند مثال دیگر:

یکی از مفید ترین و جالبترین مثال های وب جی ال کتابخانه ی آنلاین می باشد که در آن به صورت تعاملی و سه بعدی می توان به جستجوی کتاب مدنظر پرداخت و بعد از یافتن کتاب آن را همانجا مطالعه کرد:

کتابخانه
2343.jpg

2344.jpg

2345.jpg

چند مثال دیگر:
 
4zLaA97JJSus37jX4BpxKc-650-80.jpg









 
a332ad0f0f25a207d7a944f87e6152ae-650-80.gif








 
38435435.gif










 
64354.jpg















 
 
User Avatar
نویسنده : علیرضا علی رمضانی
امتیاز شما :

دیدگاه کاربران



ارسال پیام



 Security code