ترند های وب در سال 2019

1397/11/10
صنعت وب دائما در حال تغییر است، با توجه به این تغییرات روندهایی برای سال 2019 خواهیم داشت.پیش بینی روندهای طراحی وب همیشه کار مشکلی بوده است.ما تغییرات عمده ای در چند دهه گذشته داشته ایم که شامل انقلاب Html5، توسعه اپلیکیشن های موبایل و حالا وب اپلیکیشن های محلی با ویژگی های محلی، ابزارهای طراحی جدید و غیره می باشد. با افزایش استفاده از Machine Learning، فریم ورک های Cross-Platform و وجود توسعه دهنده های مختلف تغییرات زیادی در این صنعت وجود دارد.با این حال با خانه وب همراه باشید تا بزرگترین روندهایی که ممکن است در سال 2019 وجو داشته باشند را با هم بررسی کنیم.  


صنعت وب دائما در حال تغییر است، با توجه به این تغییرات روندهایی برای سال 2019 خواهیم داشت.پیش بینی روندهای طراحی وب همیشه کار مشکلی بوده است.ما تغییرات عمده ای در چند دهه گذشته داشته ایم که شامل انقلاب Html5، توسعه اپلیکیشن های موبایل و حالا وب اپلیکیشن های محلی با ویژگی های محلی، ابزارهای طراحی جدید و غیره می باشد.
با افزایش استفاده از Machine Learning، فریم ورک های Cross-Platform و وجود توسعه دهنده های مختلف تغییرات زیادی در این صنعت وجود دارد.با این حال با خانه وب همراه باشید تا بزرگترین روندهایی که ممکن است در سال 2019 وجو داشته باشند را با هم بررسی کنیم.
 

1. شخصی سازی با هوش مصنوعی


Artificial intelligence  یا هوش مصنوعی در حال حاضر فراگیر شده و در آینده نیز انتظار می‌رود که کاربرد هوش مصنوعی در صنعت‌های مختلف از جمله صنعت وب مشاهده شود.  MachinLearningبخشی از هوش مصنوعی است که خود می‌تواند روی آنالیزهای دنیای وب تاثیر بسیار بزرگی داشته باشد. در گذشته آنالیزها بیشتر رویکردی واکنشی داشته‌اند: از داده‌ها یک لاگ گرفته می‌شد و برای نسخه بعدی از آن استفاده می‌کردیم. اما در ۲۰۱۹ انتظار می‌رود که این داده‌ها با تحلیل خود اپلیکیشن و با هدف بهبودی تجربه کاربری یک کاربر، منحصرا شکل بگیرد و تغییر بکند.
این بدان معناست که بسته به داده‌های موجود از یک کاربر ، اپلیکیشن خود را با آن تغییر می‌دهد و تجربه کاربری ایده‌آلی را برای وی ایجاد می‌کند. این کار باعث می‌شود که یک وبسایت یا اپلیکیشن با میزان شخصی‌سازی بسیار بسیار بالا شکل بگیرد که ویژگی‌ها و رفتارهای متفاوتی را در خود دارد.
 

وب سایت هایی که از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می کنند

Grid

 
Grid یکی از اولین شرکت هایی است که به طراحی وب سایت ها با استفاده از هوش مصنوعی روی آورد. این موضوع به کاربران کمک می کند تا با چند کلیک ساده و به سرعت وب سایت مدنظرشان طراحی گردد. برای انجام این کار، فقط باید چند گزینه را انتخاب کنید، به چند سوال پاسخ دهید و عکس ها را آپلود کنید.
 

Wix ADI

 
WIX از جمله وب سایت هایی است که نیاز به معرفی ندارد. این وب سایت ابزار هایی را در اختیار شما می گذارد تا بتوانید به صورت کشیدن و انداختن (drag and drop) به راحتی وب سایت مورد نظر خود را بسازید. با این حال، در روزهای اخیر، با کمک هوش مصنوعی که به عنوان ADI شناخته می شود، به شما کمک می کند تا به راحتی و سریع تر وب سایت خود را توسعه دهید و سفارشی سازی کنید. این امکانات، به کاربران کمک کرده است که وب سایت را سریع تر، بهتر، آسان تر و با توجه به میل خودشان ایجاد کنند.

Google


 
  • الگوریتم رنک برین از تکنولوژی یادگیری ماشینی برای پردازش محتوا و ارائه نتایج جستجوی دقیق تر به کاربر استفاده می کند. این تکنولوژی توان تحلیل تصاویر و ویدئو ها را به خوبی متن دارد.
  • گوگل ادوردز و گوگل آنالیتیکس هر دو از قابلیت یادگیری ماشینی برای بهبود نحوه ارائه تبلیغات بهره می برند.
  • گوگل در نرم افزار ها و سخت افزارهای خود از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می کند. گوگل اعلام کرده است که رویکرد AI first را برای نرم افزارهایی مانند Google Assistant و سخت افزارهایی مانند Google home و گوشی های هوشمند Pixel به کار برده است.
 

2. فراگیر شدن واسط های صوتی

 

با فراگیرتر شدن دستیارهای صوتی مانند  Alexaو Siri، رابط‌های مکالماتی تقریبا در حال تبدیل شدن به یک جزء اصلی از اپلیکیشن‌های مختلف هستند. سیری نام دستیار صوتی کمپانی اپل است که در حقیقت اولین دستیار صوتی در دنیای تلفن‌های هوشمند به‌حساب می‌آید و محبوبیت زیادی را در بین کاربران به‌دست آورده است. الکسا دستیار صوتی آمازون است که می‌تواند دستورات صوتی شما را دریافت کرده، متوجه شده و اجرا کند. دستیار صوتی الکسا می‌توان به پرسش‌های شما پاسخ دهد، بلیط رزرو کند، در تقویم شما قرار ملاقات تنظیم کند و...
همانطور که کاربران بیشتری در حال استفاده از یک دستیار صوتی برای  برقراری ارتباط با دنیای وب هستند، توسعه‌دهندگان نیز نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند میتوانند چنین تجربه ای را برای کاربران حتی در وب اپلیکیشن ها پیاده‌سازی بکنند. تصور بکنید کاربرانی را که روی صندلی نشسته اند و در حال مشاهده اخبار شبکه های اجتماعی هستند و دوست دارند که از دستیار صوتی‌ خود بخواهند تا مقاله‌ای را برای آنها بخواند، بدون استفاده از روش های مرسوم.
 

3.  دسترسی پذیری به عنوان یک نیاز

دسترسی‌پذیری تنها یک مفهوم لوکس نیست بلکه یک نیاز قطعی است که در گذشته و حال حاضر می بایست تمامی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در روند طراحی و توسعه به آن فکر بکنند. توسعه‌دهندگان باید در سال جدید براساس راهنمایی‌ها و استانداردهای WCAG۲.۱ و WAI-ARIA اجزای وبسایت و اپلیکیشن خودشان را برای دسترسی‌پذیری بهینه کننداین روند مثبت در قابلیت دسترسی پذیری در وب ادامه خواهد یافت. حالا ممکن است این از اقدامات توسعه به طور طبیعی اتفاق بیافتد، و یا از قوانین خاصی در جهت پیاده سازی پیروی کند، در هر حال ما اپلیکیشن های دسترس پذیر بیشتری خواهیم داشت.

 

4. واقعیت افزوده


واقعیت افزوده یا Augmented Reality فناوری است که دنیای مجازی و دنیای واقعی ترکیب می‌شوند و اشیاء مجازی در دنیای پیرامون ما اضافه می شوند.انتظار می‌رود که واقعیت افزوده دنیای وب را در سال ۲۰۱۹ فرا بگیرد. در حال حاضر نیز واقعیت افزوده در برخی از سناریوها و اپلیکیشن‌ها همچون Pokémon Go ،Snapchat استفاده میشود.البته این تنها در بازی ها و شبکه های اجتماعی استفاده نشده و در اپلیکیشن ها هم در حال توسعه می باشد.
یکی از زیبایی‌های واقعیت افزوده این است که شما مانند واقعیت مجازی برای استفاده از آن حتما نیازی به تجهیزات مختلف سخت افزاری و هدست‌های مخصوص ندارید. بجای آن موبایل‌تان می‌تواند در این پروسه نقش کامل را اجرا کند.چرا واقعیت افزوده تنها باید محدود به استفاده در اپلیکیشن های موبایلی شود؟ چرا نباید در وب استفاده شود؟ استفاده از ویژگی‌های واقعیت افزوده بدون نیاز به نصب کردن اپلیکیشن‌های محلی و یا مواردی از این دست و تنها از طریق مرورگرها می‌تواند فواید بسیار زیادی را برای تجربه کاربری وبسایت داشته باشد. 
به طور مثال تصور کنید که در یک فروشگاه مواد غذایی هستید و یک جستجوی سریع را برای یک دستور غذا نیاز دارید ادغام
AR  می تواند با استفاده از دستگاه همراه، خود کاربران را هدایت کند تا همه مواد موجود در آن فروشگاه را پیدا کنند - همه در یک برنامه وب.
 

5. امکانات بیشتر در اختیار توسعه‌دهندگان

 

در گذشته هر فردی به زبان برنامه‌نویسی مورد علاقه خودش متکی بود و تمام پروسه‌های توسعه را براساس آن جلو می‌برد. بعد از آمدن Html5 و جاوااسکریپت مدرن همه چیز کمی تغییر کرد و استفاده از این زبان‌ها در محیط‌ها و پلتفرم‌های مختلف امکان پذیر شد. البته جاوا اسکریپت مجموعه ای از گزینه های خود را دارد.
   
  • مهمترین موضوعی که باید به آن اشاره شود ادغام کردن اپلیکیشن‌ها و کاربردهای مختلف آن‌ها با همدیگر است. وجود فریمورک‌های مختلف جاوااسکریپتی نقش بسزایی را در این روند در پیش گرفتند. فریمورک‌هایی مانند نیتیو اسکریپت و ری‌اکت نیتیو دو موردی هستند که عملا می‌شود تاثیر آن‌ها را امروزه نیز مشاهده کرد.
 
  • اضافه بر این وجود (PWA) Progressive Web Applications و پیشرفت آن‌ها نیز می‌تواند اتفاق چشمگیر دیگری باشد که اتفاق افتاده و انتظار می‌رود که روال استفاده از آن بسیار بیشتر شود. در سال ۲۰۱۹ توسعه‌دهندگان بیشتری روی این دسته از اپلیکیشن‌ها تمرکز خواهند کرد. حالا ما یک گزینه‌ی جدید داریم که از هردوی تکنولوژی مرور وب و اپلیکیشن موبایل استفاده می‌کند. به این تکنولوژی، برنامه پیشرفته‌ی وب Progressive Web App، یا به اختصار PWA می‌گویند.بهره مند شدن از یک برنامه پیشرفته‌ی وب به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند، و به همین دلیل است که این تکنولوژی موضوع مهم بعدی در صنعت بلاک‌چین است. بطور خلاصه، یک PWA المان‌های طراحی را در کنار دیگر تکنولوژی‌ها و قابلیت‌هایی که معمولاً بیشتر با اپ‌ها ارتباط دارد تا یک مرورگر موبایل، قرار می‌دهد. به همین خاطر این برنامه حس یک اپ موبایل را به کاربر می‌دهد، اما با یک مرورگر موبایل اجرا شده است.
 
  • وب اسمبلی موضوع دیگری است که به توسعه‌دهندگان قابلیت‌های بسیار زیادی را برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها می‌دهد. در حال حاضر نیز از این تکنولوژی استفاده می‌شود اما هنوز به آن بلوغ و تکاملی که انتظار می‌رود نرسیده است. شما در وب اسمبلی می‌توانید با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف وب اپلیکیشن‌تان را توسعه بدهید. 
تمام زبان های برنامه نویسی از جمله C ++، C #، Rust و دیگر زبان های برنامه نویسی می توانند وب را هدف قرار دهند. پروژه هایی نظیر Blazor که دات نت را در وب استفاده می کنند، از این زبان ها در وب استفاده می کنند و به وب سایت ها اجازه می دهد که حتی زبان های بیشتری را باز کنند. این بدان معنی است که در آینده، همه توسعه دهندگان، بدون در نظر گرفتن زبان برنامه نویسی، می توانند توسعه دهندگان وب باشند. در حال حاضر نیز از این تکنولوژی استفاده می‌شود اما هنوز به آن بلوغ و تکاملی که انتظار می‌رود نرسیده است. شما در وب اسمبلی می‌توانید با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف وب اپلیکیشن‌تان را توسعه بدهید. 
 

6. کم شدن حجم اپلیکیشن‌ها

انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۹ موج  جدیدی روی این موضوع توسط توسعه‌دهندگان اعمال شود. توسعه‌دهندگان در این رویکرد سعی خواهند کرد که اپلیکیشن‌های‌شان را تا جایی که ممکن است کوچک و کوچک‌تر بکنند. در سال‌های گذشته نیز این اقدام از طرف توسعه‌دهندگان مشاهده شد اما در ۲۰۱۹ انتظار می‌رود که بسیار بیشتر شاهد چنین موضوعی باشیم.
حجم میانگین اپلیکیشن‌های موجود در دنیای وب بسیار افزایش یافته و میزان استفاده از پهنای باند نیز به همین حالت دچار شده است. ما باید توجه داشته باشیم که همگان در جهان به سرعت و کیفیت مطلوبی از اینترنت دسترسی ندارند و این موضوع می‌تواند اپلیکیشن ما را بی استفاده بکند. بنابراین در نظر گرفتن حجم اپلیکیشن‌ها، تاثیر مستقیم و بسیار خوبی را روی اپلیکیشن خواهد داشت.
 

7. تنوع نیروی کار

 

فراتر از تکنولوژی، من اعتقاد دارم که زمینه‌های کاری بسیار بیشتری در حال شکل گرفتن هستند و چنین موضوعی در دنیای توسعه و طراحی وب نیز به خوبی دیده می‌شود. چنین موضوعی را البته در سال‌های اخیر دیده‌ایم. توسعه‌دهندگانی که منحصرا روی یک فریمورک کار می‌کنند، طراحان تجربه کاربری و… این‌ها همه زمینه‌های کاری جدید هستند و انتظار می‌رود که چنین مواردی در سال ۲۰۱۹ بسیار بیشتر از سابق شوند. مفهوم کلی، راهی عالی برای ارائه مهارت های برنامه نویسی به مخاطبان است که به طور معمول فرصتی برای یادگیری در مورد توسعه ندارند.وبسایت‌های آموزشی و کد کمپ‌ها در این روال تاثیر بسیار زیادی دارند. تاکید بر یادگیری ابزارهای اساسی وپایه و مفاهیم توسعه و سپس ادامه آموزش در این کار، پیش از این ثابت کرده است که یک راه بسیار خوبی برای ایجاد توسعه دهندگان بزرگ است. این روند به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت و گامی بزرگ در راه ایجاد یک جامعه ثروتمند و متنوع از توسعه دهندگان را ایجاد خواهد کرد که در نهایت برای همه بهتر است.
User Avatar
نویسنده : نسرین قنبری
امتیاز شما :

دیدگاه کاربران



ارسال پیام



 Security code